کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

به کاظم فریدیان و لیلا اسفندیاری

                                               

به کاظم فریدیان و لیلا اسفندیاری

 با رفتار و عملکرد شما بعد از بحران برنامه ی نانگاپاربات و کشته شدن عضو غیر دماوندی تیم تان ( سامان نعمتی ) چنان لکه های سیاهی بر پیکر فرهنگ  کوه نوردی این سرزمین نشسته است که به نظر می رسد هیچ گاه فراموش نخواهد شد . همانطور که لکه های سیاه قبلی تان هیچ گاه فراموش نشد . می دانید از کدام لکه های سیاه سخن می گویم : کشته شدن ویکتوریا کیانی راد و امیر احمدی در اعماق تاریک و سرد غار پراو  ، ارسال خبر دروغ صعود قله ی اصلی برودپیک ، فریب دستگاه های خبری دولتی در اهتزاز پرچم مقدس بر فراز k2 و ... در اینکه نام شما برای همیشه در تاریخ کوه نوردی ایران به ثبت رسیده است کوچکترین تردیدی وجود ندارد . با ذکر افتخاراتی یگانه و کاملا منحصر به فرد !! مثلا ، شما در تاریخ _ نزدیک به هفتاد و پنج ساله ی _ کوه نوردی این سرزمین ، اولین و تنها  ... و از عطش بی پایان شما برای این واژه ها اطلاع دارم ...  بله . اولین و تنها زوج کوه نورد و سرپرستانی  هستید که اجساد اعضای تیم تان هیچگاه به خانواده هاشان تحویل نشد !!  اجساد ویکتوریا کیانی راد و امیر احمدی همچنان _ و بعد از گذشت بیش از پنج سال از حادثه _ در عمق ۴٨۵ متری غار پراو باقی مانده است و امکان تحویل آنها به خانواده های ویران شده شان وجود ندارد و یا جسد سامان نعمتی که شاید برای همیشه در ارتفاعات سپید و یخ زده ی نانگاپاربات ... و برای این گونه افتخارات یگانه و بی نظیر در تاریخ کوه نوردی ایران به یقین باید به شما تبریک و شادباش گفت !! اصلا بگذریم . صحبت از رفتار و عملکرد شما بعد از بحران برنامه ی نانگاپاربات و کشته شدن سامان نعمتی بود :

_ بیش از بیست روز از حادثه ای که در برنامه ی نانگاپاربات  بوجود آمد و به کشته شدن سامان نعمتی منجر شد می گذرد . چرا از ارائه ی یک گزارش صریح ، روشن و صادقانه در باره ی علل و چگونگی مجموعه اتفاقات و ماجراهائی که به رها شدن و مرگ او منتهی شد طفره می روید ؟ چرا آنجا که صحبت از شهرت و افتخار و دسته های گل و برق مدال هاست ، اخبار وقایع و رویدادها را در سریع ترین زمان ممکن منتشر می کنید اما ... ؟!

_ روزگاری ، کوه نوردان این سرزمین به عمق و اصالت فرهنگ ورزش مورد علاقه شان _ و در مقایسه با فرهنگ حاکم در دیگر ورزش ها _ و به لحاظ توجه به وجوه اخلاقی و انسانی می بالیدند . اما رفتار و عملکرد شما چنان صحنه های شرم آوری را در تاریخ فرهنگ ورزش ایران رقم زده است که تا سالها و شاید هم برای همیشه باید از کوه نورد نامیدن خود احساس سرافکندگی کنیم !! در کجای تاریخ ورزش این سرزمین و نزد کدام تیم ورزشی ( حتی در ابعاد جهانی ) سراغ دارید که بلافاصله بعد از کشته شدن یک عضو گروه شان به دیدار از جاذبه های گردشگری و توریستی منطقه بپردازند و خبر آن را نیز _ با افتخار !! _ برای سایت های تبلیغاتی شان ارسال کنند؟!

« در روز یکشنبه 6/5 اعضای تیم فاتح نانگاپاربات به سلامت وارد شهر اسلام آباد شدند. ایشان در طی دوره اقامت خویش در این شهر گواهی نامه صعود خویش به قله را دریافت خواهند کرد وضمن اقدامات لازم جهت دریافت بلیط پرواز به تهران از جاذبه های توریستی و اجتماعی پاکستان دیدار خواهند داشت... سایت باشگاه دماوند »

 

آیا این رفتار و عملکرد ،  غیر از یک دهن کجی آشکار و علنی به خانواده و بستگان و دوستان سامان نعمتی و به افکار عمومی جامعه کوه نوردی ایران ، نشان از چیز دیگری هم داشت ؟!  به یقین دیده اید و شنیده اید که دیگر  تیم های ورزشی در مواجهه با اندوه و مصیبتی که برای یکی از اعضایشان رخ می دهد چه رفتار و عملکردی دارند . برای شما خیلی سخت بود که مثلا هنگام بازگشت و در فرودگاه و در مواجهه با خانواده ، بستگان و دوستان سامان نعمتی _ و به نشانه ی همدردی و ادای احترام به آنان _ نوار مشکی کوچکی را به بازو و یا سینه ی خود نصب می کردید ؟ برایتان خیلی سخت بود؟ به شکوه و عظمت حماسه ای (!!) که رقم زده بودید خیلی خدشه وارد می کرد ؟

با رفتار و عملکرد شما بعد از بحران برنامه ی نانگاپاربات و کشته شدن عضو غیر دماوندی تیم تان ( سامان نعمتی ) چنان لکه های سیاهی بر پیکر فرهنگ  کوه نوردی این سرزمین نشسته است که به نظر می رسد هیچ گاه فراموش نخواهد شد . همانطور که لکه های سیاه قبلی تان هیچ گاه فراموش نشد ...

نوشته شده توسط: نیما ابوکاظمی

 

نظرات 45 + ارسال نظر
پسر خاله 1387,05,22 ساعت 09:23 ب.ظ

به به
مبارکه
موفق باشی

تو هم موفق باشی پسر خاله!!!بریم هیمالیا؟؟:D

رضا 1387,07,26 ساعت 10:23 ب.ظ

متن شما کمی از عصبانیت من رو آرام کرد ولی چیزی از زشتی و سیاهی نام فریدیان کم نکرد، از شما ممنونم.
من از مطلبی که نوشته بودید در وبلاگم با ذکر منبع استفاده کردم.

دوست عزیز اگه ادرس وب لاگتونو بدید ممنون میشم!

مهدی ولیزاده 1387,08,23 ساعت 11:18 ب.ظ

سلام کوهنورد عزیز من از شما چند سوال دارم.
۱- ایا شما واقعا کوهنوردی کاملا فنی و حرفه ای هستید؟
۲-ایا تا به حال صعود بالای ۷۰۰۰ متر داشته اید؟
۳-با چه سند ومدرکی صعود های دیگران را دروغ میدانید؟
اما بعد
در تمام صعود هایی که در ارتفاعات بالای ۸۰۰۰ متر انجام می شود اینگونه حوادث کاملا محتمل است( حاثه سقوط دکتر بها لو)
من فکر میکنم رفتار و گفتار شما و دوستانی از جنس شما فقط به این دلیل است که شمه توانایی انجام کارهایی از جنس خطر را ندارید و این رفتار شما نسبت به تیم موفق نانگاپاربات ناشی از حس حسادت ذاتی ما ایرانی هاست.تا به کی میخواهیم به این اخلاق گرایی دروغین ادامه بدهیم و تا چه زمان میخواهیم به جای شادی برای پیروزی مرثیه سرایی کنیم برای یاران رفته
و در اخر ایا شما کوهنوردی بزرکتر از رینهولد مسنر می شناسید؟ که او هم وقتی برادر خود را از دست رفته دید در کوه به راه خود ادامه داد.
با کمال احترام یک کوهنورد کاملا غیر حرفه ای

1-بلی
2.خیر ولی صعود زمستانه (دماوند جبهه غربی و سبلان از مسیر نرمال و سن بران) را از تجربیات موفق خود میدونم
3.ضد و نقیض گویی ها کافی است تا به راستی گفته های اینجانب پی ببرید

یاران از دست رفته نیستند بلکه به قتل رسیده اند این کلوپی های خود خواه و در راس گروه کاظم فریدیان قاتل ویکتوریا کیانی راد و امیر احمدی
و اکنون سامان نعمتی ... اری اینها از انسان بودن به دورند که جان همنورد غیر کلوپیشان را به صعود به قله می فروشند!!

مهدی ولیزاده 1387,08,27 ساعت 10:56 ب.ظ

با سلام دوباره
دوست عزیز اگر شما واقعا یک کوهنورد حرفه ای باشید باید متوجه تفاوتهای فاحش بین صعود زمستانه دماوند و سبلان با صعود به دومین قله سخت دنیا باشید.
شما به عنوان یک حرفه ای باید بدانید که در هیمالیا چه در نپال یا در پاکستان و چه در چین امکان گرفتن دیپلم صعود حتی قله های ۶۰۰۰ متری هم بدون سند و مدرک کافی عملا غیر ممکن است.
ایا اعضائ تیم امید هم دکتر تیم خود را کشته اند؟
ایا اقای خلیل عبد نکویی هم به دست دوستان خود در غار پراو به قتل رسیده؟
دوست عزیز داشتن انصاف شرط اول تکیه زدن به مسند قضاوت است به جای متهم کردن دیگران کمی انصاف داشته باشید.
و در اخر پیشنهاد من به شما اینست که اول یک صعود ۸۰۰۰ متری داشته باشید بعد از ان شروع به صدور رای بر علیه دیگران کنید.
با کمال احترام یک کوهنورد همچنان غیر حرفه ای

سلام
واقعا از حس پیگیری شما خرسندم . دوست عزیز من نیازی ندارم کوهنورد بودن خود در سطح فنی را به شما اثبات کنم!
لیکن گزارش شرح حادثه اقا خلیل کاملا واضح است بدانید و اگاه باشید که ضد و نقیض گویی کاملا در حوادث مورد بحث اینجانب موج میزند.
خواندن دقیق این مطالب گویای خوی غیر انسانی انسان های مورد نظر است! و اگر مهر تایید مسوولین باشگاه بعد از حادثه پراو بر کاظم فریدیان نبود هرگز اتفاق نانگا پیش نمی امد و به همین دلیل است که من می گویم 8000 متریها را گذاشتیم برای امثال کاظم ها.هر انسانی با عقل سلیم با این حقیقت اشناست!

مهدی ولیزاده 1387,08,29 ساعت 12:07 ق.ظ

سلام دوست فنی وحرفه‌ای من
من اگر می پرسم که شما حرفه ای هستید به این دلیل است که شما از خود‌ تان با این عنوان یاد می‌کنید.وگرنه فنی وحرفه ای بودن شما مسئله من نیست.
من هم گزارش حادثه تاسف بار غار پراو(به سرپرستی آقای فریدیان) را خوانده ام.لطفا در صورت امکان به من هم موارد متناقض را بگویید.
راستی نظر خود را راجع به تیم ملی امید و مرحوم بهالو هم بگویید که ایا ایشان هم بقتل رسیده اند یا فقط یک حادثه در ارتفاع باعث مرگ ایشان شده است.
آیا مرگ پتروفسکی در سال ۱۹۸۶ در k2 به همراه کوهنورد فقید جرزی کوکشکا هم قتل بوده است.( اگر برایتان باعث زحمت نیست نظر من در ان مورد را هم بخوانید)
و باز هم در اخر ایا به راستی 8000 متری ها را گذاشته اید برای دیگران یا هنوز توانایی روحی -ذهنی و جسمی کافی را کسب نکرده اید.
با احترام فراوان یک کوهنورد آماتور(غیر حرفه ای)

سلامی دوباره
شما که برای یافتن تناقض گویی و مشکلات اساسی و واضح از انتخاب اعضا گرفته تا ... نیاز به راهنمایی من دارید مشخص است که چگونه چون کودکی ذهن و شعور خود را به باشگاه دماوند سپرده اید و جز دیدن این تیره روزی ها و قتل انسانها به شکل برنامه های قرور افرین راه دیگری در ان نیست!!
شما با مطالعه کتاب دنیای عمودی من جرزی کوکوشکا می فهمید که اولین اصل در صعود های جرزی که تهیه ساپورت مالی ان برنامه ها هزاران برابر سخت تر از کنون ایران بود"این است که همنوردی حتی در تیم 4 نفره هم تنها از ارتفاع 7800 ان هم به تنهایی به سمت پایین رها نمی شود چه برسد که او دچار نشانه های ادم مغزی شده باشد!!
گرچه میدانم شما کلوپی ها گوشی برای شنیدن ندارید و نگاهتان به کوتاهی بلندای افتخارات باشگاهتان است!!!

مهدی ولیزاده 1387,08,29 ساعت 05:30 ب.ظ

سلام
۱- من عضو هیچ گروهی نیستم
۲-اگر کودک بودن من شما را ارام می کند من کودک کند ذهنی هستم درود بر شما مرد باهوش
۳-من تمایل داشتم تا در محیطی دوستانه در این مورد بحث کنیم اما با خواندن جواب شما و سایر مطالب وبلاگ شما متوجه وجود نوعی از عصبیت در رفتار وگفتار شما شدم.
و در اخر اگر مایل بودید درمحیطی دوستانه و بدور از عصبیت راجع به موارد متناقض با هم گفتگوکنیم از پاسخگویی شما خرسند خواهم بود .
با کمال احترام یک کوهنور همچنان غیر حرفه ای که عضو هیچ گروهی نیست .

1.در هیچ گروه نبودن شما که لطیفهای بیش نیست هر وقت توانستید از هویت واقعی خود فرار نکنید بدانید که اماده صحبت هستید!
همچنان یک کوهنورد فنی!!

مهدی ولیزاده 1387,09,03 ساعت 11:11 ب.ظ

سلام
۱-معمولا افراد هر چه خود می‌کنند گمان می‌کنند که دیگران هم همان کنند. دوست فنی وحرفه ای من تهمت زدن به دیگران کار شایسته ای نیست.
۲- ادب حکم میکند در مورد کسانی که نمی شناسیم زود قضاوت نکنیم
۳-من فکر می کنم این رقتار شما به خاطر اینست که شما خیلی جوان هستید. امیدوارم گردش ایام آموزگار خوبی باشد برای شما
ودر اخر اگر تمایل داشتید در محیطی دوستانه و صد البته مودبانه بحث کنید من همچنان اماده هستم.
در کمال احترام کوهنورد غیر فنی که عضو هیچ گروهی نیست

سلام دوستم
در جواب 1. 2 و3 باید بگویم که شما همچنان با فرار از خویشتن خود را توجیح کنید از خداوند بینش صحیح را برای شما خواستارم!!

مهدی ولیزاده 1387,09,05 ساعت 10:28 ب.ظ

سلام دوست عزیز
من دلیلی برای پنهان کاری نمی‌بینم کسانی از خویشتن خویش فرار میکنند که ریگی به کفش دارند.
اگر تمایل داشته باشید من میتوانم شماره تلفن و یا آدرسم را برایتان mail کنم تا با هم بیشتر و البته مودبانه تر بحث کنیم.
و در اخر اگر بخواهید می توانید به سادگی پی ببرید که من عضو هیچ گروهی نیستم.
در کمال احترام

سلامی دوباره
بی صبرانه منتظر دریافت ادرس و شماره شما هستم!
دوست عزیز بیایید منطقی به موضوع نگاه کنیم هر انسانی با کمی تامل پی میبرد که حوادث تحت سرپرستی کاظم فریدیان کاملا نشان از عدم صلاحیت و تاکیید میکنم نشان از - از بین رفتن حس انسانیت در وجود ایشان دارد.
و البته بدیهی است که وقتی شوق به صعود و شهرت سراسر وجود ایشان را فرا گرفته جایی برای انسانیت باقی نمی ماند.

در انتها یک انسان!!!!

مهدی ولیزاده 1387,09,08 ساعت 11:24 ب.ظ

۰۹۳۵۵۰۲۲۷۲۲

09359578702 inam tele man!!

ایرج 1387,10,03 ساعت 03:55 ب.ظ http://samangroup.blogfa.com

من با مهدی موافقم و کاظم را به خاطر حسن رفتارش با دیگران و حتی با طبیعت همواره میستایم . آقای حرفه ای کمی مواظب باش

اقای سامان معنای حسن رفتار را هم فهمیدیم!!!
ادم کشی و خوی حیوانی داشتن معنای انست.....
دست کم ادرس وبلاگت رو درست بده.نه ۱ ادرس سرکاری!!

غیر فنی 1388,06,16 ساعت 12:11 ب.ظ

دوست عزیز جناب نیماخان
متاسفانه با خواندن وبلاگهای امثال شما حالم از کوه نوردی کشور بهم میخورد . اگر می شد بجای این هم وقت گذاشتن کمی بیشتر
در این مسائل تعمق داشت فکر نمی کنید که بهتر بود .
در جوابهایتان به آقای ولی زاده خیلی پرخاشگرانه حمله می کنید . بهتراست کمی از استادتان آقای زارعی که خیلی صبور هستند پیروی کنید .
موضوع دیگر خوشحال می شم اگر نظرتان را در مورد دیگر قتل ها !
یادآور شوید . البته نظر من قتل نیست از قول شما گفتم .
زنده یاد حراستی در کمونیزم ( نمی دونم سنتون یاد می ده یا نه ؟ )
مرحوم اوراز در گاشربروم که هنوز ماجرای واقعی آن اصلا گفته نشده .
- یه نفر در قله لنین سال گذشته در تو ر آقای آقابالایی .
- مرحو م امینی در غار پراو با گروه آزادگان
- مرحوم محمد ی در منطقه نپال
- دیگر سوانح سنگ نوردی در مناطق علم کوه و یا بیستو ن وز
لطفا نظرتون رو بنویسید ...
ضمنا این قسمت رو از ته دل نمی نویسم ناراحت نشو
ولی برای کسانی که یه همچین دیگاهی دارند امیدوارم تو برنامه ای که خودشون حضور دارند یا سرپرست هستند یه همچین اتفاقی بیفته تا بفهمند یک کیلو کره چقدر ماست می ده ...
همیشه موفق باشی ...

دوست غیر فنی مدعی
اولا لبد درگذشت شیر کوهنوردی ایران اوراز رو به بهانه ای برای زیر سوال نرفتن دوستات تبدیل نکن جون اسم اوراز واسه شما خیلی بزرگتر از دهانتونه
دوما سعی کن برای باقی کوهنوردا ارزوی صانحه نکنی تا حوادث پی در پی در برنامه های خود خواهانه امثال فریدیان رو طبیعی جلوه بدی!!
ممنون از شدت بر اشفتگیت در کامنت هات:)

غیر فنی 1388,06,16 ساعت 12:15 ب.ظ

راستی یادم رفت هیچ وقت تو صعودشون به یه قله او نو نمیزنن !
صعود میکنن .

شیخ کوهی (‌بیابانی سابق ) 1389,03,25 ساعت 12:01 ب.ظ

چرا اینجوری به جون هم افتادین ببم جان . تا جایی که من ریش سفید بادم میاد از قدیم و ندیم گفتن اولین هدف برای هر ورزشی سلامت جسم و روح است . کوهنوردی هم از این قاعده مستثنا نیست ببم جان . به جای این اره بده تیشه بگیر هاتون سعی کنید به ماهیت اصلی ورزش فکر کنید و ببینید که ورزش چه در سطح حرفه ای و فنی چه در سطح آماتوری چقدر تونسه روی جسم و روحتون تاثیر بذاره . اظهار نظر ربطی به حرفه ای بودن یا نبودن نداره مهم اینه که قبل از اظهار نظر سعی کنیم خودمون رو جای فردی بذاریم که تو اون موقعیت قرار گرفته . دوست آسیب دیده . سرما و ارتفاع و خستگی و عدم وجود امکانات . باید دید اگر جای آقا یا خانم ایکس بودیم چه میکردیم . خوب چه اشکالی داره یه مقدار با کفش دیگران راه بریم بعد در مورد راه رفتنشون نظر بدیم . اما در مورد دوم اینکه چرا از دیگران کمک گرفته نشده و چرا در ماتم از دست دادن عزیزی با خانواده اش ابراز همدردی نشده و چراهای دیگر ...
اینها اصلا ربطی به فنی بودن یا نبودنداره و بر میگرده به منش و شخصیت افراد که در سوگ عزیزی اظهار تاسف کنن یا اینکه مغرور از باده پیروزی به دست افشانی و پایکوبی بپردازه . دوست عزیز اگر در یکی از کوههای نزدیک شهرتون با یه فرد غریبه مصدوم و تنها بر خورد کنید عکس العملتون چیه ؟ به شهر میاریدش و تا مداوای کاملش جویای احوالش خواهید بود ؟ یا اینکه به سادگی از کنارش میگذرید و میگذارید دیگران کمکش کنن ؟ کمی فکر کنید ببینید صعود قلل مرتفع این کره خاکی چقدر باعث اوج گرفتن روحتون در آسمان بی نهایت شده . و آیا افتخار و شادی پیروزی و صعود موفقتون باعث غرور و نخوت روحتون شده به جه جای صعود صقوط داشته . در برخورد با اکثرا کوهنوردانی که داشتم شاهد این موضوع بودم که یه نوع کل کل با هم دارن و هر کدوم خودشون رو بهتر از دیگری میدونن . و اینکه کدومشون در چه زمانی و با چه امکاناتی تونستن قله رو صعود کنن . یعنی هدفشون رکورد صعود بوده و لاغیر . چنین هدفی نه تنها باعث تجلی روح والای انسانی نخواهد شد بلکه پرتگاهی خواهد بود برای سقوط در ورطه تباهی . بسیار شایسته خواهد بود که هدف باشگاهها و کلو پ ها در مرحله اول سلامت جسمی و راوانی گروه باشه و صعود قله در مرحله بعدی قرار بگیره . یادمون باشه که حادثه میتونه برای همه اتفاق بیوفته و نمیپرسه که این مهمان گروهه و یا سرپرست و مدیر گروه ویا رئیس باشگاه . به امید روزی که تمام ورزشکاران و ورزش دوستان همگی روحیه و مرام و اخلاق ورزشکاری داشته باشند به عبارتی پهلوان باشند نه قهرمان . و اختلاف قهرمانی با پهلوانی رو بدونند و درک کنند . عزت همگی زیاد

فضول باشی 1389,03,25 ساعت 12:22 ب.ظ

جناب آقای ولیزاده از این که فضولی میکنم عذر نمیخوام چون شغلمه . ولی بان بابا کوهی هم پر بیراه نمیگه ها !! که چی بشه راه به راه تیکه میندازی که کوهنورد فنی حرفه ای هستی یا نه ؟ مگه جدیدا فنی حرفه ای کوهنوردی هم آموزش میده ؟ توی تموم کامنت ها تون یه لحن زشت تمسخر آمیز هست که میخوای بگی نیما کوهنورد نیست و الخ . میشه بگی چی رو میخوای ثابت کنی با این لحن طعنه آمیزت ؟ مگه کوهنوردی و اخلاقیات کوهنوردی ربطی به متراژ کوه داره ؟ یا اینکه اخلاقیات در ارتفاع دچار عوارض ارتفاع میشه و قی میکنه به هر چی انسانیت و اخلاقیاته ؟ یه مقدار به خودت نگاه کن . اگر واقعا کوهنوردی و ادعای خاکی بودن داری که میگی غیر حرفه ای هستی . خوبه بدونی اخلاقیات و منش ورزشی در تمامی ورزشها حرف اول رو میزنن و ورزش بدون این مرام و مسلک معنایی نداره . اگر پیش کسوتی که خودت این مسئله رو خوب میدونی . اگر هم که تازه کاری بد نیست که بدونی ولی در هر صورت چه پیشکسوت و کهنه کار و چه نوچه و تازه کار . بدون و درک کن و عمل کن . افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است .

salam bebakhshid ke finglish javab midam in keyboarde labtop farsi nadare roosh,begzar az amsale vali zade!!inha be tanha chizi ke ahamiat nemidan akhlaghiat va hese ensandoostie barghe shohrat va ghoroor cheshme deleshono koor karde pas entezari nist az in ghome ajooj majooj:D

ساسان 1389,05,18 ساعت 02:27 ق.ظ

آقای ابوکاظمی. ایرادات زیادی به این برنامه از لحاظ سرپرستی وارده اما به نظر منم شرایط در یه ۸۰۰۰ متری خیلی فرق می کنه و ما نمیتونیم اینجا بشینیم و در مورد اون بالا قضاوت کنیم. اولاْ این اتفاق اولین مورد از این دست نیس و صدها مورد حادثه کوهنوردی در تاریخ هست که بزرگانی مجبور شدن همنوردای زنده شونو (!) رها کنن و برن. ثانیاْ اونجا شیرینی پخش نمی کنن. کسی که میره بالای ۸۰۰۰ متر می دونه که ممکنه بر نگرده! نمیشه واسه هر مرگی دنبال یه متهم گشت.
و البته قبل از همه اینا ادب و تواضعه که از همه چیز مهمتره.

سلام دوست خوبم اگر دوستان به گردن میگرفتن اشتباهات فاحششونو مشکلی در کار نبود اما اینها با بی شرمی تمام در گزارش برنامه همه چیز رو بگردن سامان انداختن و دروغ های شاخداری گفتن که نشان از بی شعور فرض کردن جامعه کوهنوردی داره

فنی 1389,10,12 ساعت 10:00 ب.ظ

وقتی یک صعود ۸۰۰۰ داشتید بیایند این حرفها را بزن

فضول باشی 1390,01,06 ساعت 09:48 ب.ظ

جناب فنی
نداشتن صعود بالای ۸۰۰۰ متر چه ارتباطی انسان نبودن داره ؟ خیلی ادعات میشه که فنی هستی ؟ باش قبول بدون چون و چرا ؟ اما دلیل نمیشه چشم به روی اخلاقیات و انسانیت ببندی و فقط بگی من آنم که رستم بوده پهلوان . ادعای فنی بودن داری ولی جراتش رو نداری خودت رو معرفی کنی . پهلوانان فنی این رشته اکثرا شناخته شده هستن و مرام مسلک شون هم شناخته شده اس . ترسیدی خودت رو معرفی کنی شخصیتی که به ظاهر ساختی خدشه دار شه ؟

شاپور 1390,03,29 ساعت 12:09 ب.ظ


شما بجای تجلیل از این بزرگوارها آنها را به باد انتقاد گرفته اید واقعا" که اوف بر شما که تمامی مطالبتان نشان از حسادت دارد اگر شما خودتان را کوهنورد میدانید باید بدانید که روحیه ورزشکاری ندارید و کوه را فقط برای فروکش کردن امیال غیرانسانی انتخاب کرده اید که متاسفانه موفق هم نبوده اید.
اندکی تفکر کنید بعد قلمرانی کنید. اینان افتخار این مرز و بوم هستند. انهائیکه در این راه به ابدیت پیوسته اند انتخاب خودشان برای دستیابی به اهدافشان بوده اند و حتما" روحشان شاد است واز شما آزرده.

افتخار افرینی با لگد مال کردن انساتیت پشیزی ارزش نداره دوست من!!!!

محمد 1390,05,02 ساعت 05:04 ب.ظ

با سلام
الان که دیگه فوت شدن خواهش میکنم این متنی که هست رو بردارید

نیلوفر 1390,05,03 ساعت 12:34 ق.ظ

چقدر کینه!لحن برخورد با منتقدان هم پر از کینه...
نیما ابوکاظمی؛کمی به خودت بیا...احساس انزجار میکنم به تو و متنت و این حق به جانب بودنت...یاد لیلا گرامی(با این روحیه ای که دیدم,احتمالا الان میای میگی که تقاص پس دادن,هوم؟؟)
سبلان!

سلام
کدام کینه دوست من,وای بر ما,مگر ما ایرانی نیستیم,بخدا سوگند که این داستان های پر از دروغ و تزویر را برای بی تمدن ترین مردمان تعریف کنید متاثر میشوند و به ریش تمدن ۲۵۰۰ساله ایرانی میخندن,تا کجا میخواید ابروی ایران و ایرانی رو به تاراج بگذارید؟نگفتن این همه بی صفتی بعضی افراد به خود امدن نیما ابوکاظمیست؟
در اخر معنی سبلان رو نفهمیدم شاید همنورد بودیم در صعودی به سبلان,با نام واقعی نظر بدهید خوشحال میشم

نهال 1390,05,11 ساعت 02:55 ق.ظ

از قدیم گفتن بزرگی مرد رو از تعداد دشمناش تشخیص بده...این غرورتم آخر کار دستت می ده
از ما گفتن

امثال کاظم و ... بزرگن اما تلاششون برای برطرف کردن روز افزون عقده شهیر بودن و هیرو بودن و تحسین برانگیز بودن اونهارو به این سطح پایین از منش انسانی تنزل داد,خوشحال میشم با اسم واقعیتون نظر بدید

مهدی 1390,09,28 ساعت 04:53 ب.ظ

آقای کاظمی بله یکسری از حرفهای شما درست است.خوب هر انسانی جایزالخطاست.ولی بعضی از حرف های شما هم کاملا احساسی است.کوهنوردی حرفه ای آن هم توی سرسخت ترین کوه های دنیا با صعود هایی که ما در ایران انجام میدهیم متفاوت است.

با سلام
مهدی جان کاملا با نظر شما موافقم.
اما ایا در دیگر صعودهای ۸۰۰۰متری این چنین دروغ های بزرگی میگویند.
جرزی کوکوشکا که با کارگری در مشاغل فوق العاده سخت درامد کسب میکرد و هزینه های صعود هاش رو میداد برای نجات همنورداش بارها صعودش را لغو کرد و بالاتر از توانایی های او در صعود فنی دنیای کوهنوردی به خود ندیده است.
پس بیاییم و این همه نامردمی و رفتارهای غیر انسانی را به پای جایزالخطا بودن نگذاریم.
یا لا اقل شهامت پذیرش خطای خود را داشته باشیم و با دروغ های بزرگ درصدد رفع مسئولیت از رفتار غیر انسانی خود نباشیم.
با سپاس از توجه شما دوست عزیز.
نیما ابوکاظمی

Na Senats 1391,05,01 ساعت 03:03 ق.ظ

Shoma Mesle inke Filme Jenayi ziad negah mikoni!!!
In hajviat Chie inja neveshti,Inaro be ye kudak ham begi mikhandeh behet ...

دوست عزیز حجویات و مزخرفات تصویر کمدی هست که تیم دماوند واسه لاپوشونی عدم صعودش انجام داد!!
کم شعور مردم و جامعه کوهنوردی رو به سخره بگیرید!!

... 1391,05,01 ساعت 03:08 ق.ظ

داری ازکینه میترکی...خداشفات بِده...

با سلام
با توجه به ip شما نگارنده چند نظر اخیر میباشید که بنده پاسخی اجمالی به این نظرات دادم. اما در اخر در پاسخ به این نظر انشاالله خداوند به بنده شفا و به شما شعور درست نظر دادن بدهد!
خدا نگهدارتان سرفراز باشید

... 1391,05,01 ساعت 03:16 ق.ظ

امثالِ توخون به دِل کردن مرحوم لیلا اسفندیاری را...

... 1391,05,03 ساعت 04:03 ب.ظ

آقای کوه حرفه ای کامنتها را پاک نکن برادر من!!!
از جو بازی و حاشیه بازی خوشت میا دیگه!وبلاگ راه انداختی مردم را میندازی به جون هم؟خیلی این جماعت باحالن تو هم هی همش میزنی؟
هر کی هم هرجا برسه واسه من و توست افتخارش،شما تیشه به خودت میزنی اگه برا هموطنت حرف درست کنی،اگه ورزشکاری که میگی هستی،این مرام یک ورزشکار نیست...هم نزن خلاصه این جامعه خاله زنکی کوهنوردی ایران را...

دوست ناشناس من
کامنتهای حاوی توهین پاک میشن

... 1391,05,03 ساعت 04:10 ب.ظ

اینها همه به کنار،هدف شما چیه؟
اینکه شما به فریدیان غبطه میخوری برام قابل درکه،اما چیزی که نمیفهمم اینه که چه اصراری داری شما که هموطنی که حتی بهترین کوهنوردها میشناسنش را خراب کنی!!!به خدا مایه ننگ و شرم هست برا ما ایرانیها...چقدر حسادت،چقدر تنگ نظری...
فریدیان کوهنورد اثبات شده ای است،ایشون احتیاج نداره خودشو اثبات کنه!!!این من وشماییم که حالا حالاها باید بدوییم تاشاید اثبات شیم شاید هم نه!!!!گناه فریدیان اینه که تو ایران زندگی میکنه،امثال فریدیان را تو اروپا رو چشمشون میکشن!
شما از سنت خجالت بکش!اینجا وبلاگ ساختی،شانتاژمیکنی که کیو خراب کنی!؟فریدیان خراب نمیشه!اینجوری که شما میکنی بیشترما میفهمیم این بنده خدا چه سر به زیر هست وبا چه اعجوبه هایی طرفه...

دوست ناشناس من شما انتظار داری من به برنامه قار پراو فریدیان که دو نفرو به کشتن داد غبطه بخورم؟ یا به برنامه K2 که به دروغ گفت صعود کرده؟ دوست عزیز زندگی حرفه ای فریدیان سراسر دروغ و کثیف کاریه خندمون نداز با این حرفا

... 1391,05,03 ساعت 04:43 ب.ظ

شما با همه مشکل داری!!!!جندالخالق!!!!
با باشگاه ها،با کوهنوردها،به خدا اگه مرحوم نعمتی هم زنده بود با او هم شما مشکل داشتی !شما هدفت چیه؟دنبال چی میگردی از خوار کردن و توهین به دیگران؟!
باور کن من اتفاقی این وبلاگ را دیدم و دلم به حالت سوخت ،چون میبینم واقعا شما با همه درگیر هستید!!شما تا به حال خوانواده نعمتی را از نزدیک دیدید؟آقای شعاعی را چی؟
عقاب هر چی بالاتر میره،در نظر افرادی که رو زمین میبیننش کوچکتر میشه...
من میدونم این حرف شما را اذیت میکنه و میدونم که شما با فریدیان هم مشکل داری اما شما هر کاری بکنی ایشون را نمیتونی از جایگاهی که داره پایین بکشی چون خودشو تو اون جایگاه ثابت کرده...میدونم ناراحت میکنتت اما این یک حقیقته و سعی نکن اینجا آبروت را به حراج بگذاری،الان هم هر چی دلت میخواد اینجا برای من بنویس و توهین کن اما این باز چیزیو در اصل قضیه واینکه فریدیان با فتح کی ۲ خودش را جاودانه کرده کم نمیکنه،و هر حرف دیگه ای حاشیه پردازی...برای خودتون من میگم،بازم میل خودتون هست ،میتونید به شانتاژهاتون ادامه بدهید...
خدا حفظ کنه همی سربازان ایران را که باعث میشن ما با افتخاربگیم ایرانی هستیم دار هر جبهه ای...

ما با تمام انسانهایی که جون همنورداشونو میکنن پله ای واسه رسیدن به شهرت و دقیقا یه طبل تو خالی هستن مشکل داریم!!!
مخصوصا کاظم فریدیان که بزرگ مردیست در این راه!!

... 1391,05,05 ساعت 11:32 ب.ظ

Hesadat nakon.

دوست عزیز چرا انقد پریشونی؟ غصه نخور!

,,, 1391,05,06 ساعت 01:39 ق.ظ

شرم به تمام کسانیکه با شانتاژهای خبری،خون به دل کردن مرحوم لیلا را.
فدراسیون کوهنوردی ایران که من به رییسش نمیگم شعاعی،میگم حاشیه ای...
خانواده مرحوم نعمتی که با کشیدن این مسئله به دادگاه، حتی روح سامان عزیز را هم آزردند چه برسد به لیلای دل نازک ما، و تمام افراد گوشه و کنار که از حسادت داشتن میترکیدند...
به راستی گناه لیلا چه بود؟غیر از اینکه در ایران زندگی میکرد...کوهنوردی مثل او و همنوردانِ حرفه ای او را در اروپا و آمریکا به روی چشم میکشن...
اما ما چه کردیم؟ بعضی از این افراد داغون اما به ظاهر با شخصیت خون به دل کردن لیلای عزیز را،تا جاییکه به تنهایی برای اثبات تواناییش به تنهایی سر به کوهستان گذاشت،به راستی مسئول مرگ او تمام افرادی هستند که به نوعی با شانتاژهای خبری او را به این تصمیم کشاندند...
حالم از جامعه خاله زنکی کوهنوردی ایران به هم میخوره...خجالت هم نمیکشن...حیف از لیلا که ایرانی بود...

... 1391,05,06 ساعت 01:43 ق.ظ

خانواده نعمتی با کشاندن مرگ فرزندشان به دادگاه و سعی در مقصر جلوه دادن لیلا اسفندیاری و کاظم فریدیان به سامان نعمتی فرزند از دست رفتشون بی احترامی کردند و روحش را آزردند...
ودر نهایت به این شکل انتقام گیری کردند که بقیه گروه هم قله ای را صعود نکردند!!!!من واقعا برای خانواده نعمتی طلب آرامش دارم چون اینگونه رفتارها هنوز بعد از ۴ سال خیلی غیر عادی و ناعادلانه هست و موجبات تکدر خاطر روح فرزند از دست رفتشون هم میشود...

دوست عزیز وبلاگ من مطالب بسیار متنوع و زیادی داره گوشه ای از ایم مطالب شرح دروغگویی ها و داستان سرایی امثال کاظم فریدیان است,به شما توصیه میکنم که انقدر صریح رابطتونو با کاظم نشون ندید,و تاسف به حال دروغگویان پلیدی میخورم که جوابی واسه این انتقاد ها ندارند و فقط فرافکنی و یاوه گویی رو در چنته دارند

... 1391,05,07 ساعت 10:46 ب.ظ

وبلاگی که شما دارید سرتا سر پر شده از تهمت،دروغ،افترا ومتاسفانه من تمایلی ندارم که از مطالبتون استفاده کنم چون واقعا قابل استفاده هم نیست...نمیدونم که چرا از چندین نظری که گذاشتم پاک شد یک سریش و من اینو به حساب این میگذارم که حرف حق جواب نداره وشما جوابی براش نداشتی پس کلا صورت مساله را پاک کردید...کلا من در شان خودم نمیبینم با کسی مثل شما که به اخلاقیات پایبند نیست و به راحتی به هموطنش تهمت میزنه وهموطنش را سعی میکنه خار کنه همکلام بشم...
در نهایت براتون طلب آرامش میکنم ومتاسفم که ایرانیهایی مثل شما وجوددارند که اینقدر هموطنهاشون را میکوبن و حسادت میکنن...

دوست عزیز تمامی نظرات شما که با رعایت ادب نگاشته شده اند موجود و به انها پاسخ داده شده. من نیز شما رو جیره خور کاظم فریدیان و فردی کاملا بی سواد میدونم که واقعا ارز تمام انتقادات شما حتی یک جمله حرف حساب هم در نمیاید!! و در نهایت برای شما و دوست گرامیتان کاظم فریدیان طلب ذره ای انسانیت دارم!!

... 1391,05,08 ساعت 03:26 ق.ظ

شما بسیار بی بصیرت و بی پروا توهین میکنید...مهم نیست،خودتون را کوچک میکنید وآبروی خودتون را به حراج میگذارید...دوستان همگی دنبال کردند و میکنند کامنتها راو پاسخهای بی سر وته شما را...
در ضمن توهین در مورد جیره خوار بودن را هم نشنیده میگیرم وهمین برای من کافی که اینقدر عصبانی شدید که ادب و شخصیت واقعیتون را نشون دادید...
در نهایت من،یک ایرانی،سربلندم به خاطر تمام مردان و زنان مملکتم که باعث شدن،جایی ،زمانی،مکانی،اسم ایران طنین انداز شه...
نقدهای بی سروته،توهینها،قضاوتهای ناعادلانه را به شماوامثال شما میسپارم،که یدِطولایی در نخبه کُشی وشانتاژهای آنچنانی دارید...خدا شما را به راه راست هدایت کند دوست عزیز...
برای بعضی جوانهای مملکتم ناراحتم که اینترنت را اینگونه استفاده میکنند...

دوست عزیز از این ادبیات ایدئولوژیک شما هم متنفرم...
وجود افکار یکطرفه و خشکی چون شما مملکت مارو به این روز انداخته که درمورد نحوه استفاده جوانان از اینترنت نیز خود را عالم میدانید و به خود اجازه میدهید هر انچه ذره ای به شما مربوط نیست قضاوت کنید...
از متن کامنتهای توهین امیز شما که پاک شده اند مشخص میشود چه کسی عصبانی و اشفته شده...
در نهایت من به وجود افرادی چون شما که واقعیات رو نادیده و رفتارهای غیر انسانی دیگران را افتخار برای ایران میدانند نیز احترام میگذارم...

... 1391,05,09 ساعت 07:14 ب.ظ

از شما خواهش میکنم کامنتهایی را که پاک کردید را دوباره برگردونیدتا بین من و شما خدای ما قضاوت کنه بر ادب حاکم بر کامنتهای من...
جوان وطن،وجدان بیدار محکمه ایست که نیاز به قاضی نداره...در مورد کامنتهای من وجدانت را قاضی کن،باشه؟
تو را به خدا میسپارم و برای تو و خودم و هموطنانم اندکی گذشت ، صبرو انعطاف،داشتن روحیه ای سازنده برای ساختن دوباره این ویرانه خواهانم...
خداوند که خالق هست گناه بنده هاش را میبخشه و آبروی بنده هاشو نمیریزه،ما کی باشیم که به خصوص از چیزی هم مطمئن نیستیم ،داستان سراییها کنیم
خدا را شکر میکنم که چنین نیستم،نبودم و نخواهم بود...

بنا به اختلافات ایدئو لوژیک شدیدی که با شما دارم از جوا ب دادن به این کامن ت شما معذورم
اما مطمئنن انتقاد جامعه کوهنوردی از این رفتارهای غیر انسانی بسیار سودمندتر از لاپوشانی های باشگاه دماوند و هوادارانشه
با ارزوی موفقیت برای تمامی اعضای جامعه کوهنوردی
و کامنتهای پاک شده متاسفانه قابل بازیابی نیستند
نیما ابوکاظمی

فراز 1395,08,01 ساعت 05:01 ب.ظ

سلام، کی بر میگردید؟؟

WinstonDrask 1395,12,25 ساعت 10:51 ق.ظ http://onlinecasinos-x.com

thanks benefit of this colossal informative website, keep up the skilled position check out this <a href=http://onlinecasinos-x.com>online casino</a> offers , buy <a href=http://adultsrus.us>sex toys</a>

مریم 1397,10,15 ساعت 12:08 ب.ظ

سلام
کاش کمی مهربانی و ادب رو تمرین کنیم......متاسفم

عباس 1398,09,11 ساعت 02:13 ب.ظ

مادر جنده بی ناموس تا حالا به 100 کیلومتر 8000 متری هم نزدیک شدی که اینطوری گوه میخوری ؟ بیام ننتو بگام؟/

AJ 1398,11,27 ساعت 12:42 ق.ظ

اخه زیقی . تو قله توچالم با تل کابین صعود می کنی اومدی راجب ۸۰۰۰ متری حرف میزنی . خدابیامرزه لیلا رو خدا اقای فریدیانو نگه داره . ولی فقط یه سوال از تو میپرسم اگه اینا انقدی که میگی بدن تو جوش چیو میزنی تو از لینا بهتر شو ادم خوبه داستان تو باش . لیلا از دست نامهربونیای امثال تو به اینجا رسید

احمدرضا 1399,05,06 ساعت 02:46 ق.ظ

سلام
گروه ما ۲ سال پیش تو دماوند سقوط کرد
اگر به لطف خدا آقا کاظم نبود
رفیق من زنده نمیموند
درود به شرفش

علی 1402,05,20 ساعت 10:59 ب.ظ

آخه باقالی خجالت نمی کشی الان دیگه لیلا اسفندیاری ۱۲ ساله مرحوم شده شرم نمی کنی از مطلبی که نوشتی حیا نمی کنی دماوند رو ابرام رمضون یخی و ... هم صعود می کنن بعد توی باقالی به اون افتخار میکنی. حسود جیره خور خجالت بکش

بهنام نریمان پور 1402,06,03 ساعت 12:25 ب.ظ

با سلام به تمام کوهنوردان حرفه ای که فقط از حرفه ای بودن چند تا عکس در قله را یاد گرفته اند اونم به هر قیمتی مثلا از دست دادن جون همنورد یا مفقود شدن انسان دیگر . اولین اصل کوهنوردی حرفه ای تنظیم برنامه صعود با ضعیف ترین فرد گروه میباشد ولو که به دلیل عدم توانایی ضعیف ترین فرد حتی خاتمه صعود اعلام شود که متاسفانه در هیچ گروه کوهنوردی کشورمان این را من ندیدم و به همین دلیل بنده صعود انفرادی را ترجیح میدم .
شرم باد کسی که به دلیل شهرت همنورد خود را قربانی میکند و از اصول کوهنوردی فقط شهرت آنرا یاد گرفته

امیر 1402,10,05 ساعت 09:07 ب.ظ

لیلا اسفندیاری و خوب میشناسم یک انسان جاه طلب بود که برا منم زدن و مطرح شدنش حاضر بود از روی جتازه بقیه هم رد بشه من خودم عضو باشگاهشون بودم و علت انصرافم از باشگاه وجود همین خانم بود که نه چیزی بارش بود نه دانش کوهنوردی داشت تمام دانشش ختم میشد به تراک جب پی اس و سو استفاده از توانایی کوهنوردای حرفه ای مثل ما که سر اخرم بنام خودش تموم میشد و کوهستان خوب جوابشو داد و برای همیشه خاموشش کرد

امیر عرعرزشی 1402,12,01 ساعت 03:51 ق.ظ

امیر عرزشی عرعر کن تا جیره ات بدن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد