کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

سری دانستنی های کوهنوردی(این پست:موارد اساسی برای گرم ماندن)

 دوستان مطالبی ابتدائی اما مفید برای همنوردای کم تجربه پست میکنم تا در طول چند هفته کامل بشه و در زمان اغاز صعودهای پاییز و زمستان اماده استفاده بشن  

موارد اساسی برای گرم ماندن :


خشک ماندن:

آب گرما را از هوا بهتر منتقل می‎کند. مقدار آبی که در لباس شما نگه داشته شده (نم و رطوبت) سریع تر گرمای بدن شما را به خارج هدایت می کنه. هنگامی که رطوبت تبخیر می‎شود علاوه بر این که شما را خنک می‎کند، گرمای بدن شما را نیز تبخیر می‎کند.


جلوگیری از نفوذ باد:

باد اتلاف گرما را زیاد می‎کند و آن را به خارج هدایت می‎کند و جریان هوای خنک را فعال می‎کند. بهترین راه حل ضد باد بودن این است که یک لایه زیرین با بافت ریز به صورت استرچ (کمی چسبناک) بپوشید. این کار باعث می‎شود تا تنفس رطوبت برقرار باشد، اما باد کمتری نفوذ نماید.


لایه‎ای برای نگهداری گرما:

فضای بین بافتهای پوشاک شما لایه‎ای از گرما را بین پوست شما و پوشاک نگهداری می‎کند. این مقدار هوا بستگی به مقدار پوشاک دارد. در صورتی که لایه‎های پوشاک شما تک تک باشد گرمای کمتری را از دست می‎دهید. این روش به شما اجازه می دهد تا دمای بدنتان را با توجه به باد، نوع فعالیت، دمای هوا و رطوبت خودتان تنظیم کنید.

آن خانم در حال یخ زدن است؟!!


خانمها نسبت به آقایان در برابر سرما حساسترند. رگهای خونی روی پوست خانمها زودتر منقبض می‎شوند. در یک نتیجه‎گیری خانمها سرما را زودتر حس می‎کنند، بخصوص زمانی که به شدت خسته باشند. اگرچه بانوان درصد بافتهای نگهدارنده چربی بیشتری دارند، معمولاً ماهیچه و عضله آنها کمتر است و هنگام ورزش کمتر گرما تولید می‎کنند.


در صورتی که سرما را احساس کردید، مایعات و خوراکی گرم بخورید. این نکته مهم را فراموش نکنید و پوشاک گرم اضافی همراه داشته باشید حتی آقایان.


راههای گرم شدن :
• به صورت معین و با نظم خاصی غذا بخورید (مرتب باشد) و آب بدن خود را حفظ کنید.


• در هنگام حرکت، قبل از تعرق بدن پوشاک اضافی بدن را کم کنید. زمانی که توقف می‎کنید قبل از این که سردتان شود این کار را انجام دهید.


• هنگام سرما در صورت امکان دستکش 2 انگشتی بپوشید. این دستکشها بهتر هستند، چون چهار انگشت شما گرما را به هم منتقل می‎کنند.


• از دستکشهای نازک پلی‎استر در زیر دستکش اصلی استفاده کنید. آنها چالاکی و سبکدستی شما کاهش نمی‎دهند و زمانی که شما دستکش اصلی را برای انجام کاری از دستتان خارج می‎کنید گرمای زیادی را نگهداری می‎کند.


• از کلاههای پشمی یا کرکی استفاده کنید. کلاه توفان عالیست، اما اگر نیاز نیست از شال ابریشمی استفاده کنید. بیش از 50% گرمای بدن شما از سرو گردن شما خارج می‎شود.


• مطمئن باشید که جوراب، پوتین و دستکش شما تنگ نباشد چرا که گردش خون صحیح باعث می‎شود تا گرمای بدن شما حفظ شود.


• اگر احساس کردید انگشتان شما به یک قطعه یخ تبدیل شده به سرعت بازوهایتان را به صورت دایره‎ای حرکت دهید!! پس از چند دقیقه خون کافی به نوک انگشتهای شما می‎رسد.

گرم خوابیدن
• سعی کنید همیشه کیسه خوابی که به همراه می‎برید سرمای بیشتری از محیطی که شما می‎خوابید تحمل کند.


• قبل از ورود به کیسه خواب کمی نرمش کنید تا گرم شوید. به این صورت زمان کمتری لازم است تا شما درون کیسه خواب گرم شوید و گرمان بدنتان در فضای کیسه خواب حفظ می‎شود.


• قبل از خواب مثانه را تخلیه نمایید. Go 2 WC. چرا که بدن شما به گرم نگه داشتن مایع اضافی نیازی ندارد.
• کلاه به سر بگذارید، چرا که سرما از سر بیرون می‎رود.


• زیرانداز یکی از مهمترین بخشهای گرم خوابیدن است. این نکته مهم را فراموش نکنید که کیسه خواب شما اگر 100- هم باشد، اگر زیراندازتان در مقابل سرما و رطوبت نفوذپذیر باشد کیسه خوابتان به نایلون تبدیل می‎شود.

با تشکر از توجه شما  نیما ابوکاظمی

نظرات 2 + ارسال نظر

خیلی ممنون از مطالب واقعاٌ ارزشمند

ابطحی 1392,05,20 ساعت 11:20 ق.ظ

از مطلبتان استفاده کردم. خیلی ممنون و متشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد