کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

نظر هیئت کارشناسی حادثه غار پراو در مورد کاظم فریدیان

.

.

.

.

.

.

.

اجرای برنامه ی پیمایش کامل غار پراو در مهر ماه ١٣٨١  توسط کاظم فریدیان ، به بحرانی بزرگ در تشکیلات باشگاه دماوند و افکار عمومی جامعه ی کوه نوردی ایران منجر گردید . در این برنامه و به دلیل اشتباهات مسلم و مرگبار کاظم فریدیان در انجام وظایف مشخص سرپرستی ، ویکتوریا کیانی راد و امیر احمدی جان خود را از دست دادند و اجسادشان برای همیشه در عمق ۴٨۵ متری این غار باقی ماند . دامنه و ابعاد بحران بوجود آمده در نتیجه ی این حادثه به گونه ای بود که مدیران وقت باشگاه دماوند را در مقابل پاسخ گوئی سریع ، روشن و مسئولانه به خانواده های ویکتوریا و امیر و همچنین افکار عمومی قرار داده بود و موجب گردید ظرف کمتر از ١٠ روز نسبت به تشکیل هیئت کارشناسی برای بررسی و اعلام نتیجه نسبت به فاجعه ی تراژیک مرگ دو کوه نورد اقدام کند :

 

« هیات مدیره باشگاه در تاریخ ٢٧/٧/٨١ طی نامه ی ٨٧٠۵ آقای علی جوانشاد را که از غار نوردان با سابقه باشگاه و کشور می باشد جهت تحقیق در مورد حادثه ی مذکور مامور نمود . ایشان طی جلسات متعدد با کمک تعدادی از آگاهان ذیربط ضمن صحبت با نفرات شرکت کننده و برخی از اعضای تیم امداد و بررسی سایر مدارک موجود گزارشی را در ١٣ صفحه تهیه نمود و در تاریخ ٣/٩/٨١ به هیات مدیره ارائه دادند ...مجموع گزارشات ، تحقیقات و مستندات حادثه غار پراو »

 

یکی از نکات جالب و قابل توجه در این گزارش ١٣ صفحه ای ، تشخیص و اعلام نظری است که هیئت کارشناسی باشگاه دماوند نسبت به شخصیت و عملکرد کاظم فریدیان ارائه می دهد :

 

« ... با توجه به سوابق یاد شده از کاظم فریدیان و همچنین پیگیری برنامه های اجرا شده توسط ایشان ، نامبرده کوه نوردی است بسیار بی پروا ، جسور ، نترس و دارای پذیرش خطر در حد بسیار بالائی بوده و به نظر این هیئت : ریسک پذیری ایشان همیشه جلوتر و بالاتر از منطق شان است . با توجه به صفاتی که از ایشان نقل شده و مورد بررسی قرار گرفته ، همه فنون و حرکت های ورزش کوه نوردی از نظر ایشان ساده و بی اهمیت است ... مجموع گزارشات ، تحقیقات و مستندات حادثه غار پراو »

 

و گویا همین اعلام نظر هیئت کارشناسی _ خود _ باشگاه دماوند در مورد شخصیت و عملکرد کاظم فریدیان است که موجب می گردد  هیئت مدیره های بعدی از تائید  برنامه های _ حتی فردی _ دیگر او ( برودپیک و k2 ) و اعلام آن به عنوان برنامه های رسمی باشگاه امتناع ورزند . و حالا ... با توجه به بحران بوجود آمده در برنامه نانگاپاربات و کشته شدن یکی از اعضای تیم ( سامان نعمتی ) و مسئولیت مشخص کاظم فریدیان در این برنامه : مدیر فنی ! مدیران فعلی باشگاه دماوند باید به یک پرسش ساده و طبیعی پاسخ دهند : برنامه ی نانگاپاربات ، برنامه ی رسمی و اعلام شده ی باشگاه دماوند بود . با توجه به اعلام نظر صریح و مشخص هیئت کارشناسی حادثه ی غار در مورد شخصیت و عملکرد کاظم فریدیان که ریسک پذیری ایشان همیشه جلوتر و بالاتر از منطق شان است چگونه و با کدام دلیل منطقی  ، صلاحیت این فرد به عنوان مدیر فنی برنامه ای مانند نانگاپاربات مورد تائید قرار گرفته است؟

_________________________________________

پی نوشت :

عناوین اشتباهات مسلم و مرگبار کاظم فریدیان در گزارش هیئت مدیره ی آن زمان باشگاه دماوند به صورتی مشخص ، چنین بیان شده است :  «  ... گروه بندی نامناسب افراد توسط سرپرست ... عدم انتخاب سرپرست برای تیم دوم ... عدم پیش بینی امداد رسانی جهت حوادث احتمالی توسط سرپرست ...مجموع گزارشات ، تحقیقات و مستندات حادثه غار پراو  »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد