کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

خودشان مقصر بودند!

فرماندار شهرستان شمیرانات ادعا کرد کوه نوردانی که در حادثه سقوط بهمن در محور شمشک دیزین‌، گرفتار و کشته شدند، با بی‌اعتنایی به هشدارها خود را به خطر انداختند. محمد لاریجانی گفت: به کوه نوردان نیز مانند اسکی‌بازان هشدار داده شده بود؛ اما آنها به اصرار خود رفتند. لاریجانی درباره روز حادثه گفت: صبح روز پنجشنبه، از ساعت 10و 30 دقیقه تا 11، هوا متغیر می‌شود . از بخشداری اعلام می‌کنند که باید پیست بسته و ماشین‌ها تخلیه شوند . حدود 10 ماشین پشت اولین بهمن می‌مانند که از آنها خواسته می‌شود حرکت نکنند و تا شب تمامی اسکی بازان باقیمانده، به هتل دیزین منتقل می‌شوند .

او با اشاره به تیم کوه نوردی حادثه دیده ادامه داد : آنها برای برگزاری کلاس آموزشی بهمن شناسی و اتاق برفی ، صبح روز پنجشنبه در حالی که هوا رو به خرابی می‌رود ، وارد منطقه می‌شوند و پای پیاده ، از همان پایین با توجه به اینکه مینی‌بوس‌ها حاضر به بالا آمدن نمی‌شوند، بالا می‌آیند . حدود ساعت 12 به تیم کوه نوردی اعلام شد هوا خراب است و از آنها نیز خواسته می‌شود که کنار اسکی‌بازها، پشت اولین بهمن بمانند، اما کوه نوردان در پاسخ به هشدارها ، اعلام می‌کنند سابقه زیادی داریم و از روی بهمن رد می‌شویم . فرماندار شمیرانات اضافه کرد : یک دستگاه لودر پیمانکار سعی در باز کردن مسیر از کنار بهمن داشت که کوه نوردان به اصرار خود تصمیم می‌گیرند از کنار لودر در قالب تیم‌های 3 نفره عبور کنند. کوه نوردان از کنار بهمن عبور می‌کنند؛ اما آخرین تیم آنها گرفتار بهمن دوم می‌شود. شماری از کوه نوردان برای نجات 3 نفر مدفون شده بر می‌گردند. سعید طاهری یکی از اسکی‌بازان که ... خود پشت بهمن در انتظار مانده بود، برای نجات کوه نوردان می‌رود . 2 نفر از بهمن زده‌ها پیدا می‌شوند، در حالی که اعضا در جست‌وجوی نادیا نجفی بودند ، بهمن سوم می‌ریزد و 7 نفر زیر بهمن می‌روند . لاریجانی گفت: پس از وقوع این حادثه بخشداری، هلال احمر، راهداری، شماری از کوه نوردان و حتی مدیرکل راه نیز وارد منطقه شدند . نیروهای راهداری برای رسیدن به بهمن زده‌ها ، 5 کیلومتر مسیر را از بهمن پاک کردند . تا 4 صبح روز جمعه تیم‌هایی با استفاده از دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب ، به جستجوی خود ادامه دادند . پس از آنکه احتمال زنده ماندن بهمن‌ زده‌ها منتفی شد، برای ساعتی امدادگران استراحت کرده و مجدد از ساعت 7 صبح روز جمعه تلاش برای یافتن اجساد بهمن زده تا 4 بعد از ظهر ادامه پیدا کرد .
فرماندار شمیرانات گفت: در این حادثه، 8 نفر جان خود را از دست دادند؛ اما نباید فراموش کرد که 50 اسکی باز را نجات دادیم . این حادثه صرفا برای افرادی رخ داد که به هشدارها توجه نکردند . شاهد داریم که کوه نوردان حتی تغذیه خود را هم به اسکی بازانی که پشت بهمن منتظر مانده بودند، داده‌اند چرا که معتقد بودند آنها زیر بهمن خواهند رفت و خودشان نجات پیدا می‌کنند . او ادامه داد : محور شمشک به دیزین عمومی نیست و اختصاصی پیست است . عزیزانی که وارد منطقه می‌شوند، حتما آگاه و وارد هستند ؛ اما باید به هشدارهای هواشناسی و مسوولان محلی توجه کنند . در روز حادثه از اسکی بازان به غیر یک نفر که برای نجات کوه نوردان رفت ، هیچ کدام زیر بهمن نرفتند.  به گفته فرماندار شمیرانات درباره این حادثه، پرونده‌ای تشکیل شده و در دستگاه قضایی در حال پیگیری است تا مشخص شودکوتاهی از طرف چه کسانی بوده است .

روزنامه دنیای اقتصاد سه شنبه ٢٧ بهمن

نظرات 1 + ارسال نظر

بوی باران ، بوی سبزه ، بوی خاک
شاخه‌های شسته ، باران خورده ، پاک
آسمان آبی و ابر سپید
برگهای سبز بید
عطر نرگس ، رقص باد
نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش بحال روزگار
خوش بحال چشمه‌ها و دشتها
خوش بحال دانه‌ها و سبزه‌ها
خوش بحال غنچه‌های نیمه‌باز
خوش بحال دختر میخک که میخندد به ناز
خوش بحال جام لبریز از شراب
خوش بحال آفتاب
ای دل من گرچه در این روزگار
جامه رنگین نمی‌پوشی بکام
باده رنگین نمی‌بینی به جام
نقل وسبزه در میان سفره نیست
جامت از آن می که می‌باید تهی است؛
ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
گر نکوبی شیشه غم را به سنگ
هفت رنگش می‌شود هفتاد رنگ ...
دل تو اولین روز بهار . دل من آخرین شنبه سال . گرچه دورند و چه نزدیک به هم .
سالی سرشار از سلامتی . شادی و موفقیت برای شما آرزومندیم[گل][گل][گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد