کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

کوه نوردی فنی

به شانه ام زدی تا تنهاییم بتکانی.... به چه دل خوش کرده ای؟ به تکاندن برف از روی شانه های ادم برفی؟!!

گزارش تیم جست و جوی سامان نعمتی در نانگاپاربات


انجمن کوه نوردان ایران هشتاد و یکمین نشست همگانی خود را امروز در سالن شهریاران جوان ( خیابان ویلا ) برگزار نمود . گروه کوه نوردی قاجر قروه در آخرین قسمت این نشست به ارائه ی گزارشی کلی از مهمترین نتایج جست و جوی نشانه های سامان نعمتی در کوه نانگاپاربات و همچنین بررسی دلایل مفقود شدن و مرگ او  پرداخت . ارائه ی این گزارش توسط پدر سامان صورت گرفت . او سخنان خود را با بیان انگیزه های سفر تیم جست و جو به پاکستان آغاز کرد :

" ... ما همواره سعی داشته ایم ماجرا را باز کنیم و دلایل و علت های این حادثه را برای جلوگیری از حوادث مشابه به نقد بکشیم ... متاسفانه در ایران و آنچه در این یک سال و چند ماه گذشته در جامعه کوه نوردی شاهد بودیم تمایل به هر چه زودتر بسته شدن بی سروصدای پرونده و به زیر قالی (!) رفتن آن بود ... چون از ابتدای حادثه با این موضوع صادقانه برخورد نکردند و در گفتارشان راست گوئی و صداقت حاکم نبود _ و هنوز هم نیست _ بناچار مجبور شدیم برای پیدا کردن رگه هایی از حقیقت ماجرا خود عازم منطقه شویم و از افراد و شاهدان حادثه پرس و جو کنیم ... "

آقای نعمتی سپس به چگونگی آشنائی با افراد محلی شامل راهنماها ، آشپزها ، های پورترها و خلبان هلی کوپتر امداد منطقه ی نانگاپاربات اشاره کرد و افزود :

" با مطالبی که آماده کرده بودیم ، می خواستیم این افراد را از هدف خود آگاه کنیم تا بتوانند ما را در یافتن نشانی از سامان یاری دهند که در این زمینه بسیار موفق بودیم و بر حسب شانس، تعداد ٣۴ کوه نورد مشهور از کشورهای گوناگون جهان نیز برای صعود نانگاپاربات در منطقه حضور داشتند . از جمله کوه نورد پرتقالی جو گارسیا با سابقه ی صعود ١٣ قله بالای هشت هزار متر که به عنوان لیدر تیم ما انتخاب شد ... " 

پدر سامان در ادامه ی سخنان خود ، با توجه به نتایج بررسی ها و تحقیقات تیم جست و جو ، به نقد اظهارات و افشای دروغ های تیم نانگاپاربات باشگاه دماوند پرداخت :

_ آنان ( دماوندی ها ) عدم استفاده از های پورتر را از افتخارات برنامه ی خود می دانند ، در حالی که همین مسئله یکی از دلایل فرسوده شدن و از پای افتادن اعضای تیم در روزهای پایانی  برنامه بود و در حال حاضر نقش حیاتی های پورترها در جریان حوادث و بخصوص انتقال کوه نورد مصدوم به ارتفاعات پائین تر غیر قابل انکار است .

_ نکات بسیاری در فیلم ارائه شده ی تیم نانگاپاربات از واقعیت به دور است . آنجا که کاظم در فیلم می گوید ۴٠٠ متر با قله فاصله داریم ، در حالی که بنا به گفته ی کوه نوردان مستقر در منطقه ، فاصله بیش از این است . آنجا که محمد نوروزی در فیلم ، خراب بودن هوا را طی ٢٠ دقیقه آینده اعلام می کند ، در حالی که به گفته شاهدان محلی ، شرایط جوی در آن دو روز ابتدائی حادثه بسیار مناسب بوده است .

_ برای نجات سامان از آن شرایط بحرانی ، هیچ گونه تلاش و امدادی صورت نگرفته و کلیه فعالیت های امدادی در آن روزها ، فقط برای پایین آوردن پنج نفر اعضای تیم به کمپ اصلی بوده است .     

ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد